ReKlamný Svet: Muž v reklame

Idylický a od reality odtrhnutý reklamný svet obývajú najrôznejšie bytosti. Dnes sa pozrieme na zúbok mužom. Hoci ich fungovanie v reklamných predeloch na televíznych obrazovkách nie je také schizofrenické ako u žien, predsa len stojí za to pozrieť sa na pár vecí. Reklamné osoby mužského pohlavia sa totiž delia na niekoľko čeľadí, pričom ťažko uveriť, že ide o rovnaký živočíšny druh.

Čeľaď Frikulín

Na pomedzí medzi Dieťaťom a dospelým reklamným stvorením sa nachádza Frikulín, čiže free, cool a in. Po reklamnej Mamičke a Rozkošnom dieťati je to zrejme tretia najotravnejšia čeľaď po Dieťati všeobecne najškodlivejšia. Napriek tomu, v približovaní sa reálnemu životu dosahuje Frikulín pozoruhodné výsledky, o ktorých môžu ostatné čeľade iba snívať.

Vonkajšie znaky: Pre Frikulínov je typický blazeovaný až otrávený výraz tváre. Chichotajúci sa Frikulín? Zabudnite. Čeľaď sa delí na dva rody – rod Street basket sa halí do odevov veľkosťou pôvodne dizajnovaných pre trolla. Buď nosí tielko, z ktorého mu vytŕčajú svalnaté paže, alebo je naobliekaný do mikiny s kapucňou, z ktorej mu ešte vytŕča šilt čiapky a odutá spodná pera.

Rod Sliznatec je jeho zdanlivým protipólom – nagelované vlasy, obtiahnuté tričká na takmer rachitických figúrach, veľké tmavé okuliare. Neodúva spodnú peru, ale v unudenom výraze tváre sotva nájde premožiteľa.

Správanie a pôsobenie: Hoci Sliznatec a Street Basket vyzerajú úplne odlišne, ich pôsobenie v reklamách je rovnaké. Ich úlohou je presvedčiť pubertálnu mládež, že kúpou propagovaného výrobku budú nezávislí, rebelantskí, rodičia a učitelia budú voči nim bezmocní. Frikulíni predstavujú vlastný svet, kde žijú len oni a ich, s odpustením za výraz, čajočky.

Škodlivým a desivo úspešným poslaním Frikulínov je vmanipulovať pubescentov do presvedčenia, že konzumným spôsobom života budú rebelovať proti konzumnému spôsobu života. Paradoxne, darí sa im. Denne stretávate na uliciach podobných Frikulínov – prostým pohľadom vás pošlú do necitovateľných miest, pretože ste lúzer a oni sú bohovo free, nezávislí, navlečení do značkového vreca.

Štandardný reklamný priemysel našťastie nevyužíva Frikulínov do tej miery, že by bolo treba iniciovať postavenie tejto postavičky mimo zákon. Móda a nápoje reálnych frikulínov sa totiž riadia inými impulzmi – videoklipmi, či ústnym podaním, ktorého prvotný zdroj je nezistiteľný.

Najmä Sliznatci sú ideálnym predhodcom nasledujúcej čeľade, do ktorej majú šancu sa vyvinúť.
 

Čeľaď Ideál

Ide o najčastejšie sa vyskytujúcu čeľaď. Takáto reklamná figúrka je obsaditeľná do akéhokoľvek reklamného spotu. Pokiaľ sa vyskytuje osamotene, najčastejšie propaguje lifestylový časopis pre mužov, kozmetiku, alebo alkoholický nápoj.

Vonkajšie znaky: Výška okolo 180 cm, športová postava, široké plecia, úzky pás, občas tehličky na bruchu. Pokiaľ niekedy priberie, tak jedine svalovú hmotu. Typický je rozstrapatený účes, prenikavé, najčastejšie modré alebo zelené oči, trojdňové strnisko (nevyskytuje sa v reklamách na holiace prípravky), hranatá čeľusť.

Ideál využíva všetky dostupné prostriedky (každý centimeter štvorcový svojho tela, pohľad očí, výraz tváre), aby z neho sálala mužnosť, sebavedomie a ešte raz mužnosť.

Správanie a pôsobenie: Správny Ideál má povahu flegmatickú a chladnokrvnú. Ideál sa nikdy nevzrušuje, ešte aj v na prvý pohľad vášnivých scénach si udržiava pomalé, ladné pohyby. Z jeho prejavov tušíme mierny sexizmus – s feministkou určite nenájde spoločnú reč.

Ideál sa najčastejšie používa na nenápadné presviedčanie žien, že keď si zaobstarajú ľubovoľný výrobok, uchváti ich do náručia širokoplecí krásavec. Vrchol absurdity dosahujú reklamy na kozmetiku, obzvlášť šampóny. Pokiaľ si žena umýva vlasy hocičím, je pre muža absolútne prijateľná. Bežný chlap nespozoruje rozštiepené končeky vlasov, ani keď ich má pred nosom. Kecy o neuveriteľne hebkej pokožke (už len to slovo – pokožka!) sa v reálnom živote nevyskytujú vôbec. A fetišistov, ktorí sú totálne vysadení na dokonale vyholené podpazušie, je minimum.

Výskyt Ideálu v reklame na kozmetiku, oblečenie, skrátka na čokoľvek určené na úpravu a údržbu ženského exteriéru má aspoň akú-takú logiku. Reklamný odkaz: buďte príťažlivá a takýto exemplár vám neodolá. Jedinci čeľade Ideál sa však vyskytujú aj v reklame na sladkosti, alkohol, vysávače alebo čokoľvek. Miera oblečenia objektu pritom vôbec nesúvisí s predmetom reklamy. Reklamní tvorcovia však čeľaď Ideál často a radi poloobnažujú, aby vynikol najmä vypracovaný hrudník a ramená.

Použitie čeľade Ideál pre predmety „mužskej“ spotreby je dvojaké: najčastejšie sa nasadzuje na propagáciu predmetov, ktoré svojim manželom kupujú ženy – kozmetika, osobitne holiace predmety, ale aj odevy. Ideál je menej často používaný ako vzor, snažiac sa vsugerovať zákazníkom, že keď si ľuchnú toho správneho alkoholu, budú neodolateľní a vyrašia im tehličky na bruchu. Úspešnosť takejto reklamy je však otázna – cieľová skupina, heterosexuálni muži, totiž ani za nič nepriznajú, že by chceli vyzerať ako Ideál. Zároveň by tým totiž pripustili nejaký komplex, predovšetkým obavy, že nie sú dostatočne mužní…
 

Čeľaď Tatino

Aby reklamy nefrustrovali svoje obete mužského pohlavia ešte viac, zachraňuje to čeľaď Tatino. Ako už názov napovedá, podstatným znakom tejto čeľade je otcovstvo a jednotlivé exempláre sú prezentované výhradne v tejto funkcii.

Vonkajšie znaky: Tatinovia majú našťastie výnimku z nutnosti esteticky dokonalého zovňajšku reklamného stvorenia. Môžu mať plešinu, bruško, aj črty ich tváre nemusia byť ostro rezané. Ideálne je, pokiaľ Tatino pôsobí ako dobromyseľný ťuťmák.

Pozor však, do funkcie Tatina sa v poslednom čase predierajú aj jedince z čeľade Ideál. To nevadí, že vôbec nepôsobia otcovsky. Využitie Ideálu v úlohe Tatina je najmarkantnejšie v reklamách na cestovné kancelárie, kde sa plážou preháňajú svalnatí supermani, ohnivé sexice, rozkošné detičky, a my máme uveriť, že je to rodina.

Nech už je v úlohe Tatina klasický exemplár, alebo Ideál, v žiadnom prípade nesmie vyzerať, ako že sa o seba prehnane stará. Hladko oholený, jednoducho až nevýrazne oblečený. Aj čeľaď Ideál sa tomuto úzu musí podriadiť a zapína si košele, navlieka svetlé nohavice a poctivo likviduje trojdenné strnisko. Obnažené môže mať maximálne predlaktia a krk, s výnimkou už spomínaných reklám na cestovky.

Správanie a pôsobenie: Reklama s Tatinom v hlavnej úlohe nemilosrdne útočí na konzervatívneho diváka. Klopká na citlivé miesto, vybičované storočnou tradíciou postavenia muža po svadbe: jeho úlohou je postarať sa o manželku a deti. Najmä po materiálnej stránke. Keď uvidíte v reklame tatina, stavte sa, že do piatich sekúnd zaznie slovo „istota“, „bezpečnosť“ a s najväčšou pravdepodobnosťou v tesnom závese zaznejú oboje.

Tatino sa nevyskytuje s takou hrôzostrašnou pravidelnosťou ako Mamička, napriek tomu svoje využitie v reklame našiel. Pravidelne sa objavuje v reklamách na bankové produkty, pôžičkové a leasingové spoločnosti. Alebo všade tam, kde treba demonštrovať Rodinu s veľkým R.

Ako si všimnete, Tatino je vždy prítomný, takže žiadne zamestnané exempláre, čo celé dni nebývajú doma. Tatino je milujúci a starostlivý, čiže žiadne bliakanie „Držte huby, mrchavé decká, to aspoň doma nemôžem mať pokoj?“ Tatino sa namiesto spánku pred televízorom hrá so svojimi deťmi, učí ich otĺkať píšťalky, hrať futbal, prípadne sa s nimi preháňa po zelenej lúke, čo je zjavne najobľúbenejšia činnosť všetkých reklamných detí a psov.

Tatino na rozdiel od Ideála nikdy nepije alkohol, nefajčí, neopováži sa ani pozrieť na inú ženu. Všetko podriaďuje svojej Rodine. Aby boli deti šťastné. Je zaujímavé, že Tatino je zobrazovaný výlučne vo väzbe na deti – manželka je buď neprítomná, alebo slúži len na dotvorenie Rodiny s veľkým R.
 

Ostatné čeľade

Manažér: je v podstate prezlečený Ideál, akurát počas svojho pôsobenia nie je ani sčasti obnažený. Naopak, máva oblek alebo aspoň košeľu a kravatu. Do okolia vyžaruje okolo seba nesmierne silnú auru úspechu a dynamického spôsobu života. Presnejšie povedané, vyzerá až únavne dynamicky a schopne. Snaží sa osloviť vystresovaných tridsiatnikov predajom antacíd, životných poistiek alebo investičných produktov. Jeho vlastné zamestnanie je záhadou. Jednoducho – sedí za písacím stolom a počítačom a vyzerá ako nesmierne zodpovedný, schopný a talentovaný.

Quasimodo: Veľký nos, vychudnutá alebo obézna postava, hrubé okuliare, mastné a riedke vlasy, v tvári tupý výraz. Na rozdiel od ostatných čeľadí sa nesnaží vzbudiť v adresátoch reklamy túžbu niečo dosiahnuť alebo sa na niekoho podobať, naopak. Manipuluje divákom zhruba takto: Keď hentá trúba dokáže vyriešiť svoj Problém, bol by v tom čert, aby som to nezvládol aj ja! Namiesto prehlbovania mindrákov divákov ich tľapká po pleci: pozrite na hentoho chudáka – ale vy ste lepší! Smejte sa na ňom, vy na smiech nie ste.

Vychcanček: Muž rozličného veku, často vykazuje znaky Quasimoda, omnoho častejšie je však zobrazovaný ako obyčajný človek z ľudu, pričom môže byť vo veku končiaceho stredoškoláka, alebo hoci aj Tatina. Nedostatok vonkajších znakov kompenzuje tým, že nepriazni osudu alebo nadriadeného v práci (ktorého zásadne hrá obézny Quasimodo) vzdoruje vlastným dôvtipom a prirodzene, pomocou propagovaného výrobku.

Prirodzene, existujú aj ďalšie čeľade, ktoré však nemajú také výrazné znaky, prípadne sú natoľko v úzadí, že pre náš reklamný prírodopis sú takmer nepodstatné.

Pridaj komentár